måndag 31 oktober 2011

Blå resp. rosa/rött

Ja det finns fortfarande stenåldersuppfattningar att flickor har rött, rosa och pojkar har blått på sig. Nästan varje dag tror folk att vi har en flicka och en pojke pga att Astrid har en röd jacka och Signe har en blå. Köpta på Polarn o pyret för ganska många år sedan. Vi hade kanske valt några andra färger, men eftersom vi ärvt dem och inte har det så "fett" just nu så är det de färgerna vi har. Fortfarande i många affärer är det de färgerna man har att välja på, om det inte är rött så är det rosa såklart. 


När vi letade efter underställ till barnen var de viktigaste kriterierna att de inte skulle kosta skjortan och att de skulle vara i ull. Just det ekonomiska var inte helt lätt, men till slut hittade vi två stycken ullbodys (strl. 92) i chockrosa på Barnens hus. Färgerna som fanns var just denna rosa och knallblått. Men i lagom storlek hittade vi bara bodys, så vi bestämde för att försöka hitta byxor någon annanstans. Efter en del letande hittade vi ullbyxor på Name It. Färgerna som fanns var rosa, vita med rosa-lila mönster, blåa och vita med blåa bilar (!). VARFÖR??? Kan inte affärerna ha LITE mer fantasi?? Jag har egentligen inget emot varken rosa eller blå, men föredrar nog annat. Och jag tycker att det ska finnas fler alternativ! VILL folk klä sin barn i de färgerna så får de självklart göra det, jag lägger inga värderingar i det. Och jag tycker att pojkar lika gärna kan ha rosa och flickor lika gärna ha blått. Det är inte det. Men det finns ju sååå många färger och välja på!! 


Ja ni kan ju titta på bilderna nedan för att se vilka byxor det blev...
Vi försökte helt enkelt göra det bästa av situationen. Det fick bli en kombination!
Vad Astrid håller i handen och vad Signe sitter på kommer ni att få se imorgon...

Uppdatering!
Jo det finns andra färger på nätet t.ex, men de är ganska dyra speciellt när man måste köpa dubbelt av allt...

1 kommentar:

Cicci sa...

Håller helt med. Innan vi fick reda på vad som låg i magen var jag lite orolig för vad jag skulle köpa för kläder om det var en flicka. Är nämligen inte den rosa typen och skulle då tycka det vore helt motsägelsefullt om jag skulle klä min dotter i volanger, rosablommigt och "typiskt" tjejigt. Självklart ville jag att hon skulle få ha klänningar, strumpbyxor, söta toppar osv. Men när jag såg utbudet i affärerna blev jag helt skrämd. Ex H&M har ju nästan BARA rosa kläder till brudar. Det tycker jag är jättesynd. Tjejer måste väl också kunna få ha rosa likaväl som killar kan ha rosa?
Nu löste det ju sig iom att två killar damp ner, men till nästa gång... Well om det blir en dotter får hon nog bära mestadels ärvda kläder av brorsorna :p
Kram