torsdag 22 september 2011

Dåtid: nappens vara eller inte vara



Ganska snart efter barnen kommit bestämde vi oss för att försöka vänja dem vid napp. Eftersom de var tvillingar, så tänkte vi att det hade underlättat med napp. Det var inte det lättaste! Vi provade nog alla nappar som finns att köpa; vanliga, prematur, silikon, latex you name it. Ibland satt någon napp en stund, men ganska snart åkte den ut igen. Vi höll på att försöka i några månader, innan vi bestämde oss för att de nog aldrig skulle bli några "nappbarn". En dag, jag tror att barnen var runt halvåret gamla, var jag ensam med två extremt griniga ungar (jag var iofs också ganska grinig den dagen). Jag var trött på deras grin och sökte en lösning. Vi hade kvar några nappar i ett skåp, så jag tog två stoppade i deras munnar och sedan den dagen sitter napparna kvar! Det gör de såklart inte, men efter det är de väldigt beroende av sina nappar. Vi hade t.o.m. fått höra från BVC att vid sex månaders ålder kan man börja vänja av med napparna...våra barn började använda napp när de var i den åldern! En teori är ju såklart att vid ungefär samma tid slutade de amma, så det blev kanske ett substitut för det. 

Inga kommentarer: