fredag 31 augusti 2012

Blondie med bär - recept

En brownie utan choklad blir en BLONDIE. Seg och god i kanterna och kladdig och god i mitten! Jag gjorde med jordgubbar (för det var det jag hade hemma). Men det hade varit bättre med röda vinbär eller blåbär, då sprids bären lite mer över kakan. Men GOD var den, så den kommer jag att göra om med lite variation!


Kaka
200 g smör, smält
6 dl strösocker
5 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Fyllning
5 dl färska eller frysta bär
ca 50 g mandelspån

Glasyr
1 dl florsocker
några droppar citronsaft

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en gryta och låt det svalna lite
Rör ner socker, ägg, mjöl och vaniljsocker i smöret. Blanda ordentligt till en slät smet.
Häll ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna, ca 25x30 cm. Fördela bären och mandelspånen över kakan.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 minuter. Den ska fortfarande vara lite fuktig. Dra kakan av plåten och låt den svalna på galler.
Blanda till glasyren. När kakan är helt avsvalnad ringlar du över glasyren. Skär kakan i rutor.

Receptet är hämtad ur tidningen Hembakat nr.1 2012.

3 kommentarer:

Fiffi sa...

Men åååååååååååååååh så mums då!!! ;OP

Anonym sa...

Mmmm, ser supersmarrigt ut!! Kanske skulle försöka mig på en sån...

Pernilla sa...

Ser väldigt mumsigt ut :)